Download hier een pdf met alle lessen!
Sorteren op
Bekijk les
Veel leerlingen herlezen of vatten samen om te leren, maar dat werkt vaak minder goed. De 3R-methode (Read, Recite, Review, oftewel lezen, navertellen, nakijken) helpt om informatie beter te onthouden. In deze les ontdekken leerlingen hoe deze strategie werkt en passen ze die toe op een stuk tekst uit een lesboek.
Opdracht:
Leerlingen passen de 3R-methode toe op een tekst uit een lesboek van een vak waar ze binnenkort een toets van hebben. In tweetallen kiezen ze elk een andere tekst uit hun schoolboek. Eerst lezen ze de tekst een keer door, daarna vertellen ze deze uit het hoofd na aan hun partner. Vervolgens lezen ze de tekst opnieuw om te controleren wat ze zijn vergeten.
Leerdoelen:
Bekijk les
Aantekeningen maken is één ding, maar ze effectief gebruiken is iets anders. Veel leerlingen schrijven informatie op zonder er later nog iets mee te doen. Zonde, want goed georganiseerde aantekeningen helpen bij het onthouden en begrijpen van de lesstof. Een handige techniek hiervoor is het boomdiagram. Door informatie in een visuele structuur te zetten, worden verbanden duidelijker en blijft de stof beter hangen.
Opdracht:
De leerlingen gebruiken hun aantekeningen van een les om een boomdiagram te maken. Ze beginnen met het bepalen van het hoofdonderwerp, voegen subonderwerpen toe en werken deze verder uit met details. Daarna controleren ze of hun diagram compleet en logisch is, en vullen ze eventuele gaten aan met extra informatie.
Leerdoelen:
Bekijk les
Het idee van leerstijlen stelt dat leerlingen het beste leren wanneer informatie wordt aangeboden op een manier die aansluit bij hun voorkeur, zoals visueel, auditief of kinesthetisch. Hoewel deze theorie populair is, toont wetenschappelijk onderzoek aan dat er geen bewijs is dat leren volgens een specifieke leerstijl effectiever is. In werkelijkheid leidt een combinatie van verschillende leerstrategieën tot beter begrip en langere retentie van informatie.
Opdracht:
De leerlingen zoeken in een schoolboek informatie over een onderwerp waarover ze binnenkort een toets hebben. Ze bedenken drie mogelijke toetsvragen en schrijven deze op. Daarna sluiten ze het boek. Vervolgens maken ze een tekening of grafiek om de stof visueel weer te geven. Daarna leggen ze aan een klasgenoot uit wat ze hebben geleerd. Tot slot proberen ze de vragen uit hun hoofd te beantwoorden.
Leerdoelen:
Bekijk les
Dit is een vervolg op de les Toetsweek voorbereiden.
In deze les blikken leerlingen terug op hun toetsweek. Ze evalueren welke strategieën effectief waren en welke verbeterd kunnen worden. Door te reflecteren op hun leerstrategieën kunnen leerlingen hun toetsvoorbereiding verbeteren.
Opdracht:
De leerlingen evalueren hun voorbereiding op de toetsweek door hun leerstrategieën te analyseren. Welke leerstrategieën waren effectief en welke niet? Eerst bekijken ze samen een evaluatie van een klasgenoot, daarna reflecteren leerlingen op hun eigen aanpak en bedenken manieren om hun leergewoontes te verbeteren. Ze vullen een werkblad in en bespreken hun inzichten met hun buur.
Leerdoelen:
Bekijk les
Jezelf overhoren is een effectieve manier voor leerlingen om te controleren of ze de toetsstof echt begrijpen en goed hebben onthouden. Dit kan met technieken zoals flashcards, het hardop uitleggen van de stof of het opschrijven van alles wat ze nog weten zonder hun boek erbij. Maar er zijn ook valkuilen. Daarover leren de leerlingen in deze les.
Opdracht:
De leerlingen overhoren zichzelf over een recente les waarin toetsstof is besproken. Ze schrijven op een leeg vel papier zoveel mogelijk op over wat ze nog weten, zonder hun boek of aantekeningen erbij te gebruiken. Vervolgens vergelijken ze hun antwoorden met hun boek of aantekeningen, vullen ontbrekende informatie aan en verbeteren zichzelf.
Leerdoelen:
Bekijk les
Effectief leren is niet altijd eenvoudig, maar door af te wisselen in plaats van te “blokken” (lang achter elkaar hetzelfde doen), onthouden leerlingen de stof beter en kunnen ze die flexibeler toepassen. Dit principe heet interleaving. Het afwisselen tussen verschillende onderwerpen of vaardigheden zorgt voor meer uitdaging en activeert het brein. Dit is vooral effectief nadat de basis van een onderwerp is geleerd. Hoewel het moeilijker voelt, levert het op de lange termijn betere resultaten op.
Opdracht:
De leerlingen pakken huiswerk of oefeningen van een vak en analyseren hoe deze zijn opgebouwd. Ze onderzoeken of ze vaak hetzelfde trucje herhalen of dat de opdrachten al variatie bevatten. Vervolgens bedenken ze een nieuwe volgorde om de opdrachten afwisselend te maken.
Leerdoelen:
Bekijk les
Herlezen lijkt een goede manier om te leren, maar geeft vaak een vals gevoel van beheersing. Dit komt doordat je hersenen de woorden herkennen zonder de inhoud echt actief op te slaan. In deze les ontdekken de leerlingen dat actief leren nodig is om leerstof op te slaan in het langetermijngeheugen.
Opdracht:
De leerlingen lezen een tekst aandachtig door en leggen deze vervolgens weg. Daarna schrijven ze zoveel mogelijk op wat ze zich herinneren. Vervolgens pakken ze de tekst er opnieuw bij om te zien wat ze daadwerkelijk hebben onthouden en welke onderdelen ze vergeten zijn. Deze techniek heet ‘braindumpen’ en zorgt ervoor dat je meer informatie opslaat in je langetermijngeheugen.
Leerdoelen:
Bekijk les
In deze les leren leerlingen hoe ze leerstof beter kunnen opslaan in hun langetermijngeheugen als ze eerst hun voorkennis over een onderwerp activeren voordat ze nieuwe informatie leren. Door bewust stil te staan bij wat ze al weten, kunnen leerlingen verbanden leggen, wat hun begrip en geheugen voor het nieuwe onderwerp versterkt. Deze leerstrategie is vooral effectief bij uitgebreide teksten of onderwerpen met veel samenhangende informatie.
Opdracht:
De leerlingen kiezen een hoofdstuk dat ze binnenkort moeten leren voor een toets. Door eerst naar de titel en de kopjes te kijken, denken ze na over wat ze al weten over het onderwerp. Vervolgens maken ze een woordweb met het hoofdonderwerp in het midden en vullen daaromheen hun voorkennis in. Daarna lezen ze, als er tijd over is, het hoofdstuk door om het effect van voorkennis activeren te ervaren.
Leerdoelen:
Bekijk les
De les heeft als doel om leerlingen bewust te maken van de valkuilen bij passief leren en kennis te laten maken met verschillende leerstrategieën. Door actief met de leerstof aan de slag te gaan, zoals het uitleggen aan anderen en het gebruiken van ezelsbruggetjes en visuele hulpmiddelen, kunnen zij de stof beter onthouden en begrijpen.
Opdracht:
Leerlingen ontvangen een document met diverse leerstrategieën en mogelijke valkuilen. Vervolgens gebruiken ze het werkblad om te reflecteren op hun eerdere toetsen en te beoordelen welke strategieën effectief waren en welke niet. Daarna stellen ze voor de komende toetsweek een gedetailleerd plan op per toets, waarin ze aangeven hoe ze de verschillende leerstrategieën kunnen toepassen om zich optimaal voor te bereiden.
Leerdoelen:
Bekijk les
Dit is de negende les van de planreeks. Dit is de volledige reeks: Huiswerk noteren – Plannen in je agenda – Huiswerktijd inplannen – Leerwerk in stukken delen – Vakken afwisselen – Pomodoro methode – Prioriteren – Toetsstof noteren – Kracht van herhaling – Uitstelgedrag
In deze les wordt er aandacht besteed aan waarom leerstof herhalen nou zo goed werkt. Aan de hand van Hermann Ebbinghaus’ werk worden er effectieve leerstrategieën besproken. Zijn vergeetcurve laat zien dat we snel informatie vergeten als we het niet herhalen. Leerlingen ontdekken waarom echt begrijpen en regelmatig herhalen beter werkt dan last-minute stampen. Praktisch en effectief voor elk vak!
Opdracht:
Leerlingen maken individueel een planning voor een toets die ze over een paar weken hebben.
Leerdoelen:
Bekijk les
Iedereen leert anders en de ene strategie werkt beter dan de andere. Een zestal leerstrategieën worden gekoppeld aan de eigenschappen van dieren. De strategie van de slak lijkt langzaam, maar zorgt ervoor dat leerlingen de stof sneller en beter onthouden.
Opdracht:
Individueel bedenken leerlingen in welk dier zij zich het meest herkennen. Vervolgens bespreken ze in viertallen hun antwoorden en bedenken ze hoe ze de methode van de slak bij ieder vak het beste kunnen toepassen.
Leerdoelen:
Deze les is gemaakt in samenwerking met:
lerenlerenmethode.nl ® en leerlingleertleren.nl ®
Bekijk les
Het is belangrijk dat leerlingen bewust zijn van het verschil tussen passief en actief leren. Wanneer je een tekst doorleest en hier en daar een woord onderstreept, nemen je hersenen niet actief informatie op. Lesstof uit je hoofd herhalen, aan iemand uitleggen of technieken als flashcards, zijn voorbeelden van actief leren. Wat flashcards zijn wordt in deze les uitgelegd.
Opdracht:
Leerlingen maken voor zichzelf flashcards. Op de ene kant zetten ze een woord, begrip of vraag en aan de andere kant de bijbehorende vertaling, uitleg of het antwoord. Op deze manier kunnen zij zichzelf overhoren. Het Leitnersysteem helpt leerlingen deze kaarten effectief te gebruiken in de aanloop naar een toets.
Leerdoelen:
Bekijk les
Op school moet je van alles leren. Soms is een bepaald rijtje, volgorde of betekenis moeilijk te onthouden. Een geheugensteuntje in de vorm van een gekke zin of een vreemd woord kan dan helpen. Oftewel, een ezelsbruggetje. Tijdens deze les leren de leerlingen hoe ezelsbruggetjes kunnen helpen om iets te onthouden.
Opdracht:
De leerlingen gaan individueel minstens drie ezelsbruggetjes maken voor de stof die ze nu aan het leren zijn.
Leerdoelen:
Bekijk les
Onderzoek heeft uitgewezen dat iemand efficiënter leert als hij zijn linker- én rechterhersenhelft tegelijk gebruikt. Dit doe je door naast tekstueel ook visueel bezig te zijn. Deze les leert leerlingen dat je niet goed hoeft te zijn in tekenen om beeldende elementen te gebruiken in je samenvatting of aantekeningen.
Opdracht:
Leerlingen nemen een samenvatting die ze al eerder hebben gemaakt of maken een nieuwe samenvatting en proberen hier tekeningen aan toe te voegen.
Leerdoelen:
Bekijk les
Informatie blijft beter in je hoofd zitten als je tijdens een les aantekeningen maakt. In deze les leren de leerlingen om hierbij de Cornell–methode te gebruiken.
Opdracht:
De leerlingen maken aantekeningen aan de hand van de Cornell-methode en vergelijken daarna wat ze hebben opgeschreven.
Leerdoelen:
Bekijk les
Er bestaan veel geheugentechnieken om ‘rijtjes’ beter te onthouden. Deze les geeft een voorbeeld van een eeuwenoude techniek: het geheugenpaleis/loci-systeem.
Opdracht:
Om de geheugentechniek te oefenen proberen leerlingen aan de hand van tijdperken uit de geschiedenis hun eigen geheugenpaleis te maken.
Leerdoelen:
Bekijk les
Als een leerling een (complexe) vraag krijgt op een toets, is het zonde als het antwoord niet goed of niet volledig is doordat de leerling de vraag niet goed heeft gelezen.
Opdracht:
De leerlingen gaan oefenen met een stappenplan, bedoeld om een toetsvraag goed te lezen en volledig te beantwoorden.
Leerdoelen:
Bekijk les
Even niet op een naam kunnen komen of de titel van een lied niet meer weten is niet altijd even erg, maar het kan wel frustrerend zijn als zoiets op een toets gebeurt. In deze les leren leerlingen dat deze informatie vaak wél ergens in de hersenen zit opgeslagen, maar dat de route ernaartoe zoek is. Er worden handvatten gegeven om hiermee om te gaan en hoe dit te voorkomen.
Opdracht:
Je kunt verschillende manieren kiezen om de hersenen van je leerlingen even rust te geven of juist te trainen. Als je hun hersenen wilt trainen, laat je de leerlingen sudoku’s doen. Als ze even rust nodig hebben, kunnen ze 5-10 minuten naar buiten om een luchtje te scheppen.
Leerdoelen:
Copyright © 2024 WellBased B.V. - Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden en privacyverklaring