Sorteren op
Bekijk les
Deze les gaat over het verschil tussen plagen en pesten. Plagen is grappig voor beide partijen en stopt als iemand het niet leuk vindt. Pesten is herhaald negatief gedrag, vaak door meerdere mensen tegen één persoon. Door dit verschil te begrijpen, worden leerlingen zich bewust van hun gedrag en draagt deze les bij aan een veilige en fijne schoolomgeving.
Opdracht:
In groepen van vier bespreken leerlingen verschillende scenario’s: wordt er hier gepest of geplaagd? Naderhand is er een klassikale bespreking over de bevindingen.
Extra werkvorm: zet de video stil op 0:42 en vraag de leerlingen of zij het verschil zien. Ga hier met elkaar over in gesprek alvorens je de rest van de video laat zien.
Leerdoelen:
Bekijk les
Leerlingen leren hun grenzen aan te geven aan de hand van de 1:2:1 methode. Hierbij hou je rekening met een ander en praat je hem of haar geen schuldgevoel aan.
Opdracht:
De leerlingen krijgen één of meer scenario’s (afhankelijk van hoeveel tijd je hebt) en bespreken in tweetallen hoe ze de 1:2:1 methode kunnen gebruiken om hun grenzen aan te geven.
Leerdoelen:
Bekijk les
Deze les laat leerlingen zien waarom het in sociale situaties belangrijk is om zelf te blijven nadenken. Vind ik dit normaal? Wil ik dit eigenlijk wel? Er wordt gekeken naar de positieve en negatieve kant van groepsdruk, een fenomeen waar je, zeker als jongere, veel mee te maken kunt krijgen.
Opdracht:
In groepen van vier bedenken leerlingen mogelijke reacties om onder groepsdruk uit te komen in voorgestelde situaties.
Leerdoelen:
Bekijk les
Iedereen roddelt, want we praten allemaal wel eens over iemand die niet bij het gesprek aanwezig is. Roddelen is menselijk, dus zeggen dat het niet mag heeft geen zin. In plaats daarvan is het belangrijk om te weten waarom we roddelen en hoe je kunt voorkomen dat je met jouw roddels anderen kwaad doet of kwetst. In de kern van het verhaal krijgen de leerlingen het volgende mee: vertel de waarheid en roddel alleen als je daarmee iemand kunt helpen.
Opdracht:
Omdat iedereen wel ervaring heeft met roddelen, gaan leerlingen klassikaal het gesprek aan over roddelen.
Leerdoelen:
Bekijk les
Deze les is ontwikkeld na veel vraag naar een les over meidenvenijn. Echter noemen we het meeloopgedrag, omdat het woord meidenvenijn een verkeerde reactie kan oproepen uit de klas. Meidenvenijn is een heel specifiek geval van pesterij dat ontstaat door meeloopgedrag. Meidenvenijn zorgt voor een verstoorde dynamiek in de klas en kan een onveilige omgeving creëren voor leerlingen. In deze les leren de leerlingen over meeloopgedrag, hoe je deze specifieke vorm ervan kunt herkennen en krijgen de leerlingen tips hoe ze ermee om kunnen gaan.
Opdracht:
Aan het eind van de les schrijven leerlingen tips op om meeloopgedrag te voorkomen. Deze hangen ze vervolgens op in het lokaal.
Leerdoelen:
Bekijk les
Buitensluiten kan veel verdriet brengen bij leerlingen. Gelukkig wordt er niet altijd met slechte intentie iemand buiten gesloten en is er vaak wel een oplossing te vinden. Hoe kan je ervoor zorgen dat meer mensen zich welkom voelen in de klas en hoe kan je buitensluiten aankaarten als het dan toch gebeurt?
Opdracht:
In deze les bespreken leerlingen aan de hand van verschillende scenario’s hoe zij in die scenario’s buitensluiten zouden aankaarten, hoe het voorkomen kon worden en hoe zij zich in die situatie zouden voelen.
Leerdoelen:
Bekijk les
Groepsdruk maakt het soms lastig om een melding te maken wanneer iemand wordt gepest, iemand in de problemen zit of er sprake is van een onveilige situatie. Als je snitcht ben je niet loyaal aan je vrienden en als je het negeert kan het misschien wel fout aflopen. In deze les wordt het verschil tussen snitchen en melding maken uitgelegd en leren leerlingen hoe ze dit op een veilige wijze kunnen doen.
Opdracht:
Aan de hand van scenario’s gaan leerlingen bepalen of ze melding maken, het zelf oplossen of de situatie negeren. Op het teken gaan leerlingen staan in een hoek van de klas die staat voor een van deze opties. Hierna wordt er klassikaal besproken waarom leerlingen voor een bepaalde optie kiezen.
Leerdoelen:
Lestip: bekijk met de klas ook de videoclip Stukje van mij van Meau
Bekijk les
In een fijne klas voelt iedereen zich welkom en gerespecteerd. Maar wat maakt iemand eigenlijk een fijne klasgenoot? En welk gedrag zorgt ervoor dat iedereen zich welkom voelt in de klas? In deze les onderzoeken de leerlingen wat voor hun klas het antwoord is op deze twee vragen.
Opdracht:
In groepjes van vier bespreken de leerlingen wat ze belangrijk vinden in de omgang met hun klasgenoten. Ze maken een lijst van welk gedrag wel en niet past in de klas, en welke eigenschappen een fijne klasgenoot heeft. De uitkomsten worden klassikaal besproken, waarna de klas gezamenlijk 10 afspraken maken over hoe ze met elkaar omgaan.
Leerdoelen:
Mis je een onderwerp? Laat het ons weten! Of wil je een document met alle lessen? Download hier de pdf!
Copyright © 2024 WellBased B.V. - Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden en privacyverklaring
Bekijk les
Cyberpesten
Bekijk les