Download hier een pdf met alle lessen!
Sorteren op
Bekijk les
Effectief leren is niet altijd eenvoudig, maar door af te wisselen in plaats van te “blokken” (lang achter elkaar hetzelfde doen), onthouden leerlingen de stof beter en kunnen ze die flexibeler toepassen. Dit principe heet interleaving. Het afwisselen tussen verschillende onderwerpen of vaardigheden zorgt voor meer uitdaging en activeert het brein. Dit is vooral effectief nadat de basis van een onderwerp is geleerd. Hoewel het moeilijker voelt, levert het op de lange termijn betere resultaten op.
Opdracht:
De leerlingen pakken huiswerk of oefeningen van een vak en analyseren hoe deze zijn opgebouwd. Ze onderzoeken of ze vaak hetzelfde trucje herhalen of dat de opdrachten al variatie bevatten. Vervolgens bedenken ze een nieuwe volgorde om de opdrachten afwisselend te maken.
Leerdoelen:
Bekijk les
Herlezen lijkt een goede manier om te leren, maar geeft vaak een vals gevoel van beheersing. Dit komt doordat je hersenen de woorden herkennen zonder de inhoud echt actief op te slaan. In deze les ontdekken de leerlingen dat actief leren nodig is om leerstof op te slaan in het langetermijngeheugen.
Opdracht:
De leerlingen lezen een tekst aandachtig door en leggen deze vervolgens weg. Daarna schrijven ze zoveel mogelijk op wat ze zich herinneren. Vervolgens pakken ze de tekst er opnieuw bij om te zien wat ze daadwerkelijk hebben onthouden en welke onderdelen ze vergeten zijn. Deze techniek heet ‘braindumpen’ en zorgt ervoor dat je meer informatie opslaat in je langetermijngeheugen.
Leerdoelen:
Bekijk les
In deze les leren leerlingen hoe ze leerstof beter kunnen opslaan in hun langetermijngeheugen als ze eerst hun voorkennis over een onderwerp activeren voordat ze nieuwe informatie leren. Door bewust stil te staan bij wat ze al weten, kunnen leerlingen verbanden leggen, wat hun begrip en geheugen voor het nieuwe onderwerp versterkt. Deze leerstrategie is vooral effectief bij uitgebreide teksten of onderwerpen met veel samenhangende informatie.
Opdracht:
De leerlingen kiezen een hoofdstuk dat ze binnenkort moeten leren voor een toets. Door eerst naar de titel en de kopjes te kijken, denken ze na over wat ze al weten over het onderwerp. Vervolgens maken ze een woordweb met het hoofdonderwerp in het midden en vullen daaromheen hun voorkennis in. Daarna lezen ze, als er tijd over is, het hoofdstuk door om het effect van voorkennis activeren te ervaren.
Leerdoelen:
Bekijk les
Dit is de derde les van de planreeks. Dit is de volledige reeks: Huiswerk noteren – Plannen in je agenda – Huiswerktijd inplannen – Leerwerk in stukken delen – Vakken afwisselen – Pomodoro methode – Prioriteren – Toetsstof noteren – Kracht van herhaling – Uitstelgedrag
De leerlingen leren om overzicht te creëren met een weekplanning. Door alle vaste momenten in je week alvast te markeren in je planning zie je in één oogopslag wanneer je tijd hebt voor huiswerk. Daarnaast krijgen ze tips hoe ze deze blokken van huiswerktijd vervolgens efficiënt indelen.
Opdracht:
De leerlingen maken individueel een weekplanning voor hun huiswerktijd.
Leerdoelen:
Bekijk les
De les heeft als doel om leerlingen bewust te maken van de valkuilen bij passief leren en kennis te laten maken met verschillende leerstrategieën. Door actief met de leerstof aan de slag te gaan, zoals het uitleggen aan anderen en het gebruiken van ezelsbruggetjes en visuele hulpmiddelen, kunnen zij de stof beter onthouden en begrijpen.
Opdracht:
Leerlingen ontvangen een document met diverse leerstrategieën en mogelijke valkuilen. Vervolgens gebruiken ze het werkblad om te reflecteren op hun eerdere toetsen en te beoordelen welke strategieën effectief waren en welke niet. Daarna stellen ze voor de komende toetsweek een gedetailleerd plan op per toets, waarin ze aangeven hoe ze de verschillende leerstrategieën kunnen toepassen om zich optimaal voor te bereiden.
Leerdoelen:
Bekijk les
Dit is de negende les van de planreeks. Dit is de volledige reeks: Huiswerk noteren – Plannen in je agenda – Huiswerktijd inplannen – Leerwerk in stukken delen – Vakken afwisselen – Pomodoro methode – Prioriteren – Toetsstof noteren – Kracht van herhaling – Uitstelgedrag
In deze les wordt er aandacht besteed aan waarom leerstof herhalen nou zo goed werkt. Aan de hand van Hermann Ebbinghaus’ werk worden er effectieve leerstrategieën besproken. Zijn vergeetcurve laat zien dat we snel informatie vergeten als we het niet herhalen. Leerlingen ontdekken waarom echt begrijpen en regelmatig herhalen beter werkt dan last-minute stampen. Praktisch en effectief voor elk vak!
Opdracht:
Leerlingen maken individueel een planning voor een toets die ze over een paar weken hebben.
Leerdoelen:
Bekijk les
Dit is de tweede les van de planreeks. Dit is de volledige reeks: Huiswerk noteren – Plannen in je agenda – Huiswerktijd inplannen – Leerwerk in stukken delen – Vakken afwisselen – Pomodoro methode – Prioriteren – Toetsstof noteren – Kracht van herhaling – Uitstelgedrag
Je agenda is niet alleen goed voor het opschrijven van je huiswerk. Je kunt deze ook heel goed gebruiken om in te plannen! In deze les leren leerlingen hoe ze in hun agenda het huiswerk van een week per dag kunnen noteren.
Opdracht:
Aan de hand van de methode van Mijn Planagenda® plannen de leerlingen hun huiswerk voor de komende week in. Als de klas deze agenda niet heeft, kunnen de leerlingen oefenen aan de hand van het document dat onder ‘Voorbereiding’ staat.
Leerdoelen:
Deze les is gemaakt in samenwerking met:
Mijn Planagenda®, Mers Bos (2023)
Bekijk les
Dit is de achtste les van de planreeks. Dit is de volledige reeks: Huiswerk noteren – Plannen in je agenda – Huiswerktijd inplannen – Leerwerk in stukken delen – Vakken afwisselen – Pomodoro methode – Prioriteren – Toetsstof noteren – Kracht van herhaling – Uitstelgedrag
Toetsweken brengen vaak veel stress met zich mee. Er wordt van diverse kanten veel van de leerlingen verwacht. Een juiste planning en overzicht creëren zijn hiervoor essentieel. Stap één is de toetsstof duidelijk noteren.
Opdracht:
De leerlingen noteren klassikaal de toetsstof voor komende toetsweek zodat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt.
Leerdoelen:
Deze les is gemaakt in samenwerking met:
Mijn Planagenda®, Mers Bos (2023)
Bekijk les
Het ontvangen van cijfers levert bij iedereen bepaalde gevoelens op. Door een overzicht te maken van de behaalde cijfers krijg je een duidelijk beeld van je prestaties. Welke vakken gaan goed en voor welke vakken wil je hogere cijfers halen?
Opdracht:
De leerlingen maken een overzicht van hun cijfers en schrijven een plan hoe ze hun planning en/of leerstrategie kunnen veranderen om hun doelen te bereiken. Als een leerling geen hogere cijfers wil halen op een bepaald vak dan kunnen zij een plan schrijven voor een vak waar zij erg goed in zijn, zodat een andere leerling daarvan kan leren.
Leerdoelen:
Deze les is gemaakt in samenwerking met:
Mijn Planagenda®, Mers Bos (2023)
Bekijk les
Dit is de vijfde les van de planreeks. Dit is de volledige reeks: Huiswerk noteren – Plannen in je agenda – Huiswerktijd inplannen – Leerwerk in stukken delen – Vakken afwisselen – Pomodoro methode – Prioriteren – Toetsstof noteren – Kracht van herhaling – Uitstelgedrag
Soms kan een week aan huiswerk voelen als een onmogelijke taak. Om ervoor te zorgen dat je niet alles door elkaar haalt, is het belangrijk om verschillende soorten vakken met elkaar af te wisselen.
Opdracht:
Leerlingen delen naar aanleiding van deze les hun vakken in in categorieën en maken daarna een planning waarbij ze verschillende categorieën met elkaar afwisselen.
Leerdoelen:
Deze les is gemaakt in samenwerking met:
Mijn Planagenda®, Mers Bos (2023)
Bekijk les
Dit is de eerste les van de planreeks. Dit is de volledige reeks: Huiswerk noteren – Plannen in je agenda – Huiswerktijd inplannen – Leerwerk in stukken delen – Vakken afwisselen – Pomodoro methode – Prioriteren – Toetsstof noteren – Kracht van herhaling – Uitstelgedrag
De leerlingen leren overzicht aan te brengen in hun huiswerkplanning. Door huiswerk korter op te schrijven met gebruik van logische afkortingen zie je sneller wat je precies moet doen en houd je meer ruimte over in je planning.
Opdracht:
Om te oefenen bekijken de leerlingen hun huiswerk voor deze week. Ze gebruiken de afkortingen om het duidelijk in hun agenda op te schrijven.
Leerdoelen:
Deze les is gemaakt in samenwerking met:
Mijn Planagenda®, Mers Bos (2023)
Bekijk les
Dit is de zesde les van de planreeks. Dit is de volledige reeks: Huiswerk noteren – Plannen in je agenda – Huiswerktijd inplannen – Leerwerk in stukken delen – Vakken afwisselen – Pomodoro methode – Prioriteren – Toetsstof noteren – Kracht van herhaling – Uitstelgedrag
Gefocust blijven kan een hele opgave zijn met alle afleiding van tegenwoordig. Francesco Cirillo ontwikkelde een methode waarmee je focustijd afwisselt met korte pauzes: de Pomodoro methode. In deze les wordt de werking en relevantie van deze methode uitgelegd. Daarnaast leren leerlingen hoe ze in een planning rekening kunnen houden met tijd die ze nodig hebben voor verschillende taken.
Opdracht:
De leerlingen maken een overzicht hoe zij hun huiswerk vandaag en morgen willen indelen. Ze schatten zelf de tijd per taak in en verdelen dit aan de hand van de Pomodoro methode.
Leerdoelen:
Deze les is gemaakt in samenwerking met:
Mijn Planagenda®, Mers Bos (2023)
Bekijk les
Het is belangrijk dat leerlingen bewust zijn van het verschil tussen passief en actief leren. Wanneer je een tekst doorleest en hier en daar een woord onderstreept, nemen je hersenen niet actief informatie op. Lesstof uit je hoofd herhalen, aan iemand uitleggen of technieken als flashcards, zijn voorbeelden van actief leren. Wat flashcards zijn wordt in deze les uitgelegd.
Opdracht:
Leerlingen maken voor zichzelf flashcards. Op de ene kant zetten ze een woord, begrip of vraag en aan de andere kant de bijbehorende vertaling, uitleg of het antwoord. Op deze manier kunnen zij zichzelf overhoren. Het Leitnersysteem helpt leerlingen deze kaarten effectief te gebruiken in de aanloop naar een toets.
Leerdoelen:
Bekijk les
De prestatiedruk onder jongeren is de afgelopen jaren flink gestegen. Dit kan negatieve gevolgen hebben op hun mentale welzijn en schoolwerk. Tijdens deze les maken de leerlingen kennis met prestatiedruk: wat is het, hoe kan je het herkennen en wat kan je doen als de druk je te veel wordt?
Opdracht:
Een manier van omgaan met prestatiedruk is erover praten met anderen. Daarom gaan de leerlingen klassikaal in gesprek over prestatiedruk.
Leerdoelen:
Bekijk les
Dit is de tiende en laatste les van de planreeks. Dit is de volledige reeks: Huiswerk noteren – Plannen in je agenda – Huiswerktijd inplannen – Leerwerk in stukken delen – Vakken afwisselen – Pomodoro methode – Prioriteren – Toetsstof noteren – Kracht van herhaling – Uitstelgedrag
Uitstelgedrag is iets van alle leeftijden. Iedereen maakt zich er schuldig aan. Aan de hand van de theorie van Tim Urban maken de leerlingen kennis met drie personages in hun hersenen: De beslisser, die altijd datgene wil doen wat op dat moment logisch is. De aap, die altijd zoekt naar snelle voldoening en iets leuks en makkelijks wil doen (zoals even op social media scrollen). De aap neemt vaak de leiding en zorgt ervoor dat je die leuke en makkelijke dingen eerst doet. Totdat er bijvoorbeeld een deadline aankomt en het derde personage wakker wordt: het paniekmonster. Deze verjaagt de aap om de beslisser weer aan het roer te krijgen, zodat je toch altijd nét voor de deadline je opdracht afkrijgt. Leerlingen worden bewust van dit proces en krijgen tips om uitstelgedrag tegen te gaan.
Opdracht:
Aan de hand van een aantal vragen gaat de klas in discussie over uitstelgedrag.
Leerdoelen:
Bekijk les
Hoe goed je je kunt concentreren hangt samen met de omgeving waarin je zit. Voor iedere taak heb je je eigen optimum aan prikkels, denk aan muziek luisteren of mensen om je heen.
Opdracht:
De leerlingen gaan klassikaal, onder leiding van de docent, met elkaar in gesprek over welke prikkels hen helpen of juist uit hun concentratie halen tijdens verschillende huiswerktaken.
Leerdoelen:
Bekijk les
Onderzoek heeft uitgewezen dat iemand efficiënter leert als hij zijn linker- én rechterhersenhelft tegelijk gebruikt. Dit doe je door naast tekstueel ook visueel bezig te zijn. Deze les leert leerlingen dat je niet goed hoeft te zijn in tekenen om beeldende elementen te gebruiken in je samenvatting of aantekeningen.
Opdracht:
Leerlingen nemen een samenvatting die ze al eerder hebben gemaakt of maken een nieuwe samenvatting en proberen hier tekeningen aan toe te voegen.
Leerdoelen:
Bekijk les
Er bestaan veel geheugentechnieken om ‘rijtjes’ beter te onthouden. Deze les geeft een voorbeeld van een eeuwenoude techniek: het geheugenpaleis/loci-systeem.
Opdracht:
Om de geheugentechniek te oefenen proberen leerlingen aan de hand van tijdperken uit de geschiedenis hun eigen geheugenpaleis te maken.
Leerdoelen:
Copyright © 2024 WellBased B.V. - Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden en privacyverklaring