Download hier een pdf met alle lessen!
Sorteren op
Bekijk les
Veel jongeren slapen slecht. De oorzaken hiervoor lopen uiteen van ergens over piekeren (huiswerk, vrienden, familie, gezondheid) tot mediagebruik en een veranderende hormoonhuishouding. In deze les leren leerlingen waarom het belangrijk is om te investeren in een goede nachtrust en wat ze zelf kunnen doen om beter te slapen.
Opdracht:
De leerlingen gaan 30 Seconds spelen met woorden gerelateerd aan slaap. In groepjes van vier proberen de leerlingen zo snel mogelijk alle woorden op de kaartjes aan elkaar uit te leggen.
Leerdoelen:
Bekijk les
Telefoongebruik onder leerlingen heeft een negatief effect op schoolprestaties. In deze les leren leerlingen waarom het soms zo lastig is om hun telefoon weg te leggen en worden ze zich bewust van wanneer zij hun telefoon gebruiken.
Opdracht:
Individueel reflecteren leerlingen op hun telefoongebruik. Wanneer gebruik je welke apps en waarvoor? Naar aanleiding van deze vragen bedenken ze voor welke apps het handig is om de notificaties uit te zetten en/of een tijdslimiet in te stellen.
Leerdoelen:
Bekijk les
Waarschuwing: Deze les gaat over verslaving en kan voor sommigen een lastig onderwerp of een trigger zijn.
Verslaving heeft een diepe impact op iemand en op de omgeving van deze persoon. Deze les behandelt de verschillende fases van verslaving die iemand doorloopt en waaraan verslaving te herkennen is. Ook krijgen de leerlingen handvatten hoe ze iemand in hun omgeving kunnen helpen die verslaafd is.
Opdracht:
Leerlingen schrijven een persoonlijke brief aan hun beste vriend(in) die moeite heeft om te stoppen met vapen. In de brief bieden ze advies en steun.
Leerdoelen:
Bekijk les
Hoe goed je je kunt concentreren hangt samen met de omgeving waarin je zit. Voor iedere taak heb je je eigen optimum aan prikkels, denk aan muziek luisteren of mensen om je heen.
Opdracht:
De leerlingen gaan klassikaal, onder leiding van de docent, met elkaar in gesprek over welke prikkels hen helpen of juist uit hun concentratie halen tijdens verschillende huiswerktaken.
Leerdoelen:
Bekijk les
Je maakt zoveel keuzes op een dag, maar welke zijn bewust en welke zijn onbewust? Tijdens deze les leren de leerlingen het verschil en oefenen ze met het herkennen van bewuste en onbewuste keuzes.
Opdracht:
Er wordt klassikaal besproken welke dagelijkse keuzes leerlingen bewust en onbewust maken. Bekijk de powerpoint onder ‘Voorbereiding’ voor voorbeelden van keuzes.
Leerdoelen:
Bekijk les
Nepnieuws komen we steeds vaker tegen, maar hoe herken je dit? Daarvoor moet je goed je bronnen controleren en zelf kritisch blijven nadenken.
Opdracht:
Leerlingen krijgen verschillende fragmenten en video’s te zien. In tweetallen onderzoeken ze welke nieuwtjes echt en welke nep zijn.
Leerdoelen:
Bekijk les
Wat omschrijft een leerling nou echt? Deze les is een laagdrempelige manier voor leerlingen om elkaar beter te leren kennen en zichzelf open te stellen.
Opdracht:
In groepen van vier stellen de leerlingen zichzelf voor. Ze mogen hierbij niet praten en alleen foto’s laten zien op hun telefoon. De foto’s vertellen hun verhaal. Achteraf moeten de leerlingen wat over elkaar vertellen.
Leerdoelen:
Bekijk les
De mobiele telefoon bepaalt een groot deel van het leven van veel leerlingen en kan dus veel zeggen over iemand. In deze les bespreken leerlingen hun favoriete apps.
Opdracht:
Leerlingen kiezen drie apps waar ze absoluut niet zonder kunnen. Daarna presenteren ze in groepen van vier hun keuze aan elkaar en lichten deze toe. Deze opdracht kan ook gedaan worden zonder telefoon.
Leerdoelen:
Copyright © 2024 WellBased B.V. - Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden en privacyverklaring
Bekijk les
Cyberpesten
Bekijk les