Sorteren op
Lees meer
In en buiten school komen leerlingen allerlei situaties tegen die stress kunnen veroorzaken. Leerlingen leren wat stress is, hoe ze het bij zichzelf kunnen herkennen, hoe ze ermee om kunnen gaan en het effect van langdurige stress. Ze gaan na hoe zij zelf reageren op stress en wat ze kunnen doen om stress te verminderen.
Opdracht:
De leerlingen bedenken een korte en lange stresssituatie en hoe ze hierop zouden reageren. Ze schrijven wat de situatie zou zijn, wat de stress zou veroorzaken, hoe hun lichaam hierop zou reageren en hoe ze ermee om zouden gaan. Hierna delen ze dit klassikaal.
Leerdoelen:
Lees meer
Als je hoofd overloopt van gedachtes, waardoor bijvoorbeeld in slaap vallen of concentreren lastig is, kan een ontspanningsoefening van pas komen. Het idee hiervan is dat je tot rust komt door te focussen op iets anders dan je gedachtes.
Opdracht:
Tijdens deze les begeleidt de video de leerlingen tijdens een ademhalingsoefening.
Leerdoelen:
Lees meer
De prestatiedruk onder jongeren is de afgelopen jaren flink gestegen. Dit kan negatieve gevolgen hebben op hun mentale welzijn en schoolwerk. Tijdens deze les maken de leerlingen kennis met prestatiedruk: wat is het, hoe kan je het herkennen en wat kan je doen als de druk je te veel wordt?
Opdracht:
Een manier van omgaan met prestatiedruk is erover praten met anderen. Daarom gaan de leerlingen klassikaal in gesprek over prestatiedruk.
Leerdoelen:
Lees meer
Je maakt zoveel keuzes op een dag, maar welke zijn bewust en welke zijn onbewust? Tijdens deze les leren de leerlingen het verschil en oefenen ze met het herkennen van bewuste en onbewuste keuzes.
Opdracht:
Er wordt klassikaal besproken welke dagelijkse keuzes leerlingen bewust en onbewust maken. Bekijk de powerpoint onder ‘Voorbereiding’ voor voorbeelden van keuzes.
Leerdoelen:
Lees meer
In deze les leren leerlingen over de comfortzone, groeizone en stresszone. Ze worden uitgedaagd om af en toe uit hun comfortzone te stappen om te kunnen groeien en avonturen te beleven zonder zichzelf te veel onder druk te zetten.
Opdracht:
In groepen van vier bedenken de leerlingen minimaal vijf dingen waarmee ze uit hun comfortzone kunnen stappen, zonder in hun stress-zone te komen. Klassikaal worden de antwoorden besproken. Elke leerling kiest vervolgens één ding om binnen een week uit te voeren.
Leerdoelen:
Lees meer
Na een lange zomervakantie is het altijd even wennen aan de regels en verwachtingen van school. Wat moet je ook alweer meenemen, hoe laat ben je op school en hoe ga je met je klasgenoten en docenten om?
Opdracht:
De klas maakt drie mindmaps: hoe ga je voorbereid naar school, hoe ga je om met klasgenoten en wat zijn de schoolregels.
Leerdoelen:
Als jouw klas gebruik maakt van Mijn Planagenda®, kan de les ‘Praktische informatie‘ als aanvulling worden gebruikt op deze les.
Lees meer
De leerlingen leren om overzicht te creëren met een weekplanning. Door alle vaste momenten in je week alvast te markeren in je planning zie je in één oogopslag wanneer je tijd hebt voor huiswerk. Daarnaast krijgen ze tips hoe ze deze blokken van huiswerktijd vervolgens efficiënt indelen.
Opdracht:
De leerlingen maken individueel een weekplanning voor hun huiswerktijd.
Leerdoelen:
Lees meer
Gefocust blijven kan een hele opgave zijn met alle afleiding van tegenwoordig. Francesco Cirillo ontwikkelde een methode waarmee je focustijd afwisselt met korte pauzes: de Pomodoro methode. In deze les wordt de werking en relevantie van deze methode uitgelegd. Daarnaast leren leerlingen hoe ze in een planning rekening kunnen houden met tijd die ze nodig hebben voor verschillende taken.
Opdracht:
De leerlingen maken een overzicht hoe zij hun huiswerk vandaag en morgen willen indelen. Ze schatten zelf de tijd per taak in en verdelen dit aan de hand van de Pomodoro methode.
Leerdoelen:
Deze les is gemaakt in samenwerking met:
Mijn Planagenda®, Mers Bos (2023)
Lees meer
Wanneer begin je met leren voor een toets? Eén week, twee weken of twee dagen van tevoren? En wanneer leer je wat?
Opdracht:
De leerlingen gaan aan de slag met het maken van een planning voor het leren van een aankomende toets of SO.
Leerdoelen:
Deze les is gemaakt in samenwerking met:
Mijn Planagenda®, Mers Bos (2023)
Lees meer
De pauze tussen het leren in is bijna net zo belangrijk als de tijd dat leerlingen aan hun huiswerk zitten. Het is een moment om je ogen en brein rust te geven en je lichaam even te laten bewegen. Geen tijd dus om op je telefoon te zitten. In deze les krijgen leerlingen tips over hoe ze het meeste uit hun pauze kunnen halen.
Opdracht:
Op een vel papier tekenen de leerlingen acht keer een liggende acht. Dit doen ze eerst met hun goed hand, daarna met hun andere hand en als laatste met beide tegelijk.
Leerdoelen:
Deze les is gemaakt in samenwerking met:
Mijn Planagenda®, Mers Bos (2023)
Lees meer
Het ontvangen van cijfers levert bij iedereen bepaalde gevoelens op. Door een overzicht te maken van de behaalde cijfers krijg je een duidelijk beeld van je prestaties. Welke vakken gaan goed en voor welke vakken wil je hogere cijfers halen?
Opdracht:
De leerlingen maken een overzicht van hun cijfers en schrijven een plan hoe ze hun planning en/of leerstrategie kunnen veranderen om hun doelen te bereiken. Als een leerling geen hogere cijfers wil halen op een bepaald vak dan kunnen zij een plan schrijven voor een vak waar zij erg goed in zijn, zodat een andere leerling daarvan kan leren.
Leerdoelen:
Deze les is gemaakt in samenwerking met:
Mijn Planagenda®, Mers Bos (2023)
Lees meer
Veel jongeren slapen slecht. De oorzaken hiervoor lopen uiteen van ergens over piekeren (huiswerk, vrienden, familie, gezondheid) tot mediagebruik en een veranderende hormoonhuishouding. In deze les leren leerlingen waarom het belangrijk is om te investeren in een goede nachtrust en wat ze zelf kunnen doen om beter te slapen.
Opdracht:
De leerlingen gaan 30 Seconds spelen met woorden gerelateerd aan slaap. In groepjes van vier proberen de leerlingen zo snel mogelijk alle woorden op de kaartjes aan elkaar uit te leggen.
Leerdoelen:
Copyright © 2024 WellBased B.V. - Alle rechten voorbehouden