Download hier een pdf met alle lessen!
Sorteren op

Bekijk les
Ons brein reageert sterk op beloningen door dopamine, een stofje dat motivatie stimuleert. Gedragswetenschapper Katy Milkman ontdekte dat temptation bundling, het combineren van een lastige of saaie taak met iets leuks, helpt om doelen vol te houden. Dit kan door jezelf achteraf te belonen of door de beloning al tijdens de taak toe te passen, zoals alleen muziek luisteren terwijl je je huiswerk maakt.
Opdracht:
Leerlingen bedenken minstens vijf manieren om verleidingen om te zetten in beloningen tijdens het maken van hun huiswerk. Ze schrijven hun ideeën op en bespreken deze met een klasgenoot.
Leerdoelen:
Na deze les kunnen jouw leerlingen:

Bekijk les
Een goede huiswerkplek helpt leerlingen om zich beter te concentreren en efficiënter te werken. Factoren zoals rust, orde en verlichting spelen hierbij een rol. Maar wat voor de één werkt, is niet per se ideaal voor de ander. Sommige leerlingen werken goed in stilte, terwijl anderen juist profiteren van een omgeving met wat achtergrondgeluid. In deze les onderzoeken leerlingen welke kenmerken een goede huiswerkplek heeft en reflecteren ze op hun eigen werkplek.
Opdracht:
Leerlingen interviewen elkaar over hun favoriete huiswerkplek en ontdekken wat voor anderen bijdraagt aan een goede concentratie. Ze bedenken eerst minstens vijf vragen, interviewen drie klasgenoten en noteren de antwoorden. Daarna vergelijken ze de verschillende werkplekken met hun eigen voorkeur. Tot slot schrijven ze op welke ideeën ze willen uitproberen en bespreken hun inzichten met een klasgenoot.
Leerdoelen:
Na deze les kunnen jouw leerlingen:

Bekijk les
De leerlingen verkennen verschillende beroepen om inspiratie op te doen voor hun toekomstige werkplek. Uiteindelijk zoeken ze contact met professionals, zodat ze een beter idee krijgen wat beroepen in de praktijk inhouden.
Opdracht:
Leerlingen kiezen een beroep dat hen aanspreekt en bedenken hoe ze contact kunnen opnemen met iemand die dat beroep uitoefent. Ze bereiden zich voor op een gesprek door vragen te bedenken over het werk dat die persoon doet, om te kijken of dat beroep iets voor hen is.
Leerdoelen:
Na deze les kunnen jouw leerlingen:

Bekijk les
Deze les is de tweede (en tevens laatste) les van de lessenreeks ‘Kernwaarden’. Les #1 vind je hier.
Vrijheid, eerlijkheid, familie, respect, wat betekent dat voor jou? Elke waarde heeft voor iedereen een andere betekenis. Daarom is het goed om te bedenken wat een waarde voor jou betekent. In deze les duiken de leerlingen dieper in de betekenis van de door hen gekozen waarden.
Opdracht:
Individueel leggen de leerlingen uit wat de 5 gekozen waarden precies voor hen betekenen. Tot slot kiezen de leerlingen 3 kernwaarden die zij het belangrijkst vinden en bedenken welke keuzes ze kunnen maken om komend jaar deze waarden na te leven.
Leerdoelen:
Na deze les kunnen jouw leerlingen:

Bekijk les
Deze les is de eerste les van de lessenreeks over ‘Kernwaarden’. Les #2 vind je hier.
Veel keuzes maken we bewust of onbewust op basis van onze waarden. Door je bewust te zijn van deze waarden maak je bewustere keuzes en haal je hieruit meer voldoening. De leerlingen staan stil bij wat zij belangrijk vinden, wat hen trots maakt en wat hen motiveert.
Opdracht:
De leerlingen maken een lijst van vijf waarden die zij belangrijk vinden. Deze lijst nemen ze mee naar het tweede deel van deze lessenreeks.
Leerdoelen:
Na deze les kunnen jouw leerlingen:

Bekijk les
Dit is de tiende en laatste les van de planreeks. Dit is de volledige reeks: Huiswerk noteren – Plannen in je agenda – Huiswerktijd inplannen – Leerwerk in stukken delen – Vakken afwisselen – Pomodoro methode – Prioriteren – Toetsstof noteren – Kracht van herhaling – Uitstelgedrag
Uitstelgedrag is iets van alle leeftijden. Iedereen maakt zich er schuldig aan. Aan de hand van de theorie van Tim Urban maken de leerlingen kennis met drie personages in hun hersenen: De beslisser, die altijd datgene wil doen wat op dat moment logisch is. De aap, die altijd zoekt naar snelle voldoening en iets leuks en makkelijks wil doen (zoals even op social media scrollen). De aap neemt vaak de leiding en zorgt ervoor dat je die leuke en makkelijke dingen eerst doet. Totdat er bijvoorbeeld een deadline aankomt en het derde personage wakker wordt: het paniekmonster. Deze verjaagt de aap om de beslisser weer aan het roer te krijgen, zodat je toch altijd nét voor de deadline je opdracht afkrijgt. Leerlingen worden bewust van dit proces en krijgen tips om uitstelgedrag tegen te gaan.
Opdracht:
Aan de hand van een aantal vragen gaat de klas in discussie over uitstelgedrag.
Leerdoelen:
Na deze les kunnen jouw leerlingen:

Bekijk les
Niet iedereen heeft voor alles dezelfde intrinsieke motivatie. Leerlingen die leren vanuit hun eigen motivatie, leren over het algemeen sneller en diepgaander. In deze les wordt er aandacht besteed aan het verschil tussen motivatie (intrinsiek) en moetivatie (extrinsiek) en wordt er gekeken hoe je moetivatie kan omzetten in motivatie.
Opdracht:
In tweetallen doen leerlingen een wedstrijd: wie kan de meeste redenen bedenken waarom hun minst favoriete vak wél belangrijk is om te volgen?
Leerdoelen:
Na deze les kunnen jouw leerlingen:

Bekijk les
Het beste is als motivatie van binnenuit komt. Helaas is dat niet altijd het geval. In deze les krijgen leerlingen handvatten hoe ze zichzelf en anderen een duwtje in de rug kunnen geven.
Opdracht:
De leerlingen schrijven voor zichzelf een doel op. Hierna bespreken de leerlingen in groepjes van vier hoe ze elkaar kunnen motiveren om hun doelen te behalen.
Leerdoelen:
Na deze les kunnen jouw leerlingen:

Bekijk les
Wanneer je denkt dat je iets niet kunt, iets spannend vindt of als je de tijd niet neemt om iets te leren, is het belangrijk om het te durven doen.
Opdracht:
In deze les gaan leerlingen een eerste stap uitschrijven naar een doel waar ze tegenop zien. Denk aan een moeilijk vak halen, het kiezen van je vakkenpakket of beginnen met het leren van een nieuwe taal. Hierna bespreken ze dit met de klas.
Leerdoelen:
Na deze les kunnen jouw leerlingen:

Bekijk les
In deze les proberen leerlingen elkaar te inspireren door het schrijven van quotes.
Opdracht:
In groepen van vier bedenken leerlingen een quote waarmee ze mensen aan het denken willen zetten en wellicht zelfs tot actie aansporen om zichzelf te veranderen. Naderhand raadt de rest van de klas wat de achterliggende boodschap van de quote is.
Leerdoelen:
Na deze les kunnen jouw leerlingen:

Bekijk les
Terugblikken op je dag op een positieve manier! Je benoemt niet wat je niet kon, maar alleen datgene wat je nog een keer gaat proberen. Door op deze manier je dag te evalueren kijken leerlingen positiever naar hun eigen kunnen.
Opdracht:
De docent leest zinnen voor die de leerlingen gaan aanvullen. Ze schrijven hun antwoorden op en bespreken deze klassikaal.
Leerdoelen:
Na deze les kunnen jouw leerlingen:
Copyright © 2024 WellBased B.V. - Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden en privacyverklaring