Sorteren op
Bekijk les
Deze les laat leerlingen zien waarom het in sociale situaties belangrijk is om zelf te blijven nadenken. Vind ik dit normaal? Wil ik dit eigenlijk wel? Er wordt gekeken naar de positieve en negatieve kant van groepsdruk, een fenomeen waar je, zeker als jongere, veel mee te maken kunt krijgen.
Opdracht:
In groepen van vier bedenken leerlingen mogelijke reacties om onder groepsdruk uit te komen in voorgestelde situaties.
Leerdoelen:
Bekijk les
Leerlingen leren hun grenzen aan te geven aan de hand van de 1:2:1 methode. Hierbij hou je rekening met een ander en praat je hem of haar geen schuldgevoel aan.
Opdracht:
De leerlingen krijgen één of meer scenario’s (afhankelijk van hoeveel tijd je hebt) en bespreken in tweetallen hoe ze de 1:2:1 methode kunnen gebruiken om hun grenzen aan te geven.
Leerdoelen:
Bekijk les
Sexting (het delen van seksueel getinte berichten, foto’s of video’s via digitale media) gebeurt steeds meer onder jongeren. Dit kan leuk zijn, maar het kan ook misgaan als er bijvoorbeeld een naaktfoto uitlekt. Deze les gaat over hoe sexting leuk kan blijven en wat je kan doen als er toch iets gebeurt waar je geen toestemming voor hebt gegeven.
Opdracht:
Leerlingen worden gestimuleerd over het onderwerp na te denken door zelf een jongerencampagne erover vorm te geven. Ze maken een poster met hun eigen tips om sexting leuk en veilig te houden.
Leerdoelen:
Bekijk les
Sociale, emotionele en fysieke grenzen zijn persoonlijk en verschillen per situatie. Door je eigen grenzen te stellen kom je voor jezelf op, krijg je meer zelfvertrouwen, voel je je meer tevreden en ervaar je minder stress. Maar het herkennen én aangeven van je eigen grenzen is niet gemakkelijk.
Opdracht:
De video omschrijft verschillende scenario’s. Na ieder scenario komen er vragen in beeld die klassikaal besproken worden.
Leerdoelen:
Bekijk les
Deze les gaat over timing. Laten leerlingen zich beïnvloeden door wat anderen doen of houden ze vast aan hun eigen gevoel? De klas gaat in gesprek over groepsdruk aan de hand van de nabesprekingsvragen.
Opdracht:
Alle leerlingen gaan staan en gaan pas zitten als ze denken dat er precies één minuut voorbij is.
Leerdoelen:
Bekijk les
Buitensluiten kan veel verdriet brengen bij leerlingen. Gelukkig wordt er niet altijd met slechte intentie iemand buiten gesloten en is er vaak wel een oplossing te vinden. Hoe kan je ervoor zorgen dat meer mensen zich welkom voelen in de klas en hoe kan je buitensluiten aankaarten als het dan toch gebeurt?
Opdracht:
In deze les bespreken leerlingen aan de hand van verschillende scenario’s hoe zij in die scenario’s buitensluiten zouden aankaarten, hoe het voorkomen kon worden en hoe zij zich in die situatie zouden voelen.
Leerdoelen:
Bekijk les
Groepsdruk maakt het lastig om wanneer iemand wordt gepest, iemand in de problemen zit of er een onveilige situatie, is toch melding te maken. Als je snitcht ben je niet loyaal aan je vrienden en als je het negeert kan het misschien wel fout aflopen. In deze les wordt het verschil tussen snitchen en melding maken uitgelegd en leren leerlingen hoe ze dit op een veilige wijze kunnen doen.
Opdracht:
Aan de hand van scenario’s gaan leerlingen bepalen of ze melding maken, het zelf oplossen of de situatie negeren. Op het teken gaan leerlingen staan in een hoek van de klas die staat voor een van deze opties. Hierna wordt er klassikaal besproken waarom leerlingen voor een bepaalde optie kiezen.
Leerdoelen:
Lestip: bekijk met de klas ook de videoclip Stukje van mij van Meau
Copyright © 2024 WellBased B.V. - Alle rechten voorbehouden