Sorteren op
Wil je een document met alle lessen? Download hier de pdf!
Bekijk les
Effectief leren is niet altijd eenvoudig, maar door af te wisselen in plaats van te “blokken” (lang achter elkaar hetzelfde doen), onthouden leerlingen de stof beter en kunnen ze die flexibeler toepassen. Dit principe heet interleaving. Het afwisselen tussen verschillende onderwerpen of vaardigheden zorgt voor meer uitdaging en activeert het brein. Dit is vooral effectief nadat de basis van een onderwerp is geleerd. Hoewel het moeilijker voelt, levert het op de lange termijn betere resultaten op.
Opdracht:
De leerlingen pakken huiswerk of oefeningen van een vak en analyseren hoe deze zijn opgebouwd. Ze onderzoeken of ze vaak hetzelfde trucje herhalen of dat de opdrachten al variatie bevatten. Vervolgens bedenken ze een nieuwe volgorde om de opdrachten afwisselend te maken.
Leerdoelen:
Bekijk les
Kerstmis is een religieuze Christelijke feestdag waarop de geboorte van Jezus wordt gevierd. In deze les ontdekken de leerlingen de oorsprong, geschiedenis en hedendaagse tradities van kerst.
Opdracht:
De leerlingen spelen in groepjes van vier een kerstquiz. De docent toont via een PowerPoint quizvragen over kerst. De leerlingen overleggen per groepje over de juiste antwoorden en proberen zoveel mogelijk punten te scoren.
Leerdoelen:
Bekijk les
Herlezen lijkt een goede manier om te leren, maar geeft vaak een vals gevoel van beheersing. Dit komt doordat je hersenen de woorden herkennen zonder de inhoud echt actief op te slaan. In deze les ontdekken de leerlingen dat actief leren nodig is om leerstof op te slaan in het langetermijngeheugen.
Opdracht:
De leerlingen lezen een tekst aandachtig door en leggen deze vervolgens weg. Daarna schrijven ze zoveel mogelijk op wat ze zich herinneren. Vervolgens pakken ze de tekst er opnieuw bij om te zien wat ze daadwerkelijk hebben onthouden en welke onderdelen ze vergeten zijn. Deze techniek heet ‘braindumpen’ en zorgt ervoor dat je meer informatie opslaat in je langetermijngeheugen.
Leerdoelen:
Bekijk les
In deze les leren leerlingen hoe ze leerstof beter kunnen opslaan in hun langetermijngeheugen als ze eerst hun voorkennis over een onderwerp activeren voordat ze nieuwe informatie leren. Door bewust stil te staan bij wat ze al weten, kunnen leerlingen verbanden leggen, wat hun begrip en geheugen voor het nieuwe onderwerp versterkt. Deze leerstrategie is vooral effectief bij uitgebreide teksten of onderwerpen met veel samenhangende informatie.
Opdracht:
De leerlingen kiezen een hoofdstuk dat ze binnenkort moeten leren voor een toets. Door eerst naar de titel en de kopjes te kijken, denken ze na over wat ze al weten over het onderwerp. Vervolgens maken ze een woordweb met het hoofdonderwerp in het midden en vullen daaromheen hun voorkennis in. Daarna lezen ze, als er tijd over is, het hoofdstuk door om het effect van voorkennis activeren te ervaren.
Leerdoelen:
Bekijk les
Deze les bereidt leerlingen voor op het driehoeksgesprek, waarin ze samen met hun ouders of verzorgers en mentor praten over hun voortgang en welzijn. In Catwise hebben ze hun actieplan en reflectie ingevuld; dit vormt de basis voor het gesprek. Tijdens het driehoeksgesprek gebruiken ze Catwise om hun doelen en gemaakte afspraken door te nemen en waar nodig aan te passen.
Opdracht:
De leerlingen ontvangen een voorbereidingsformulier met vragen over hun ervaringen, actieplan en reflectie uit Catwise. Ze vullen dit formulier zelfstandig in en nemen het mee naar het driehoeksgesprek.
Leerdoelen:
Bekijk les
In deze les leren leerlingen hoe ze een effectief actieplan opstellen in Catwise, gericht op hun persoonlijke doelen en aandachtspunten. Ze gebruiken de SMART-methode om concrete en haalbare doelen te formuleren.
Opdracht:
De leerlingen stellen in Catwise een actieplan op. Het plan wordt uiteindelijk besproken tijdens het driehoeksgesprek met hun mentor en ouders of verzorgers.
Leerdoelen:
Bekijk les
In een fijne klas voelt iedereen zich welkom en gerespecteerd. Maar wat maakt iemand eigenlijk een fijne klasgenoot? En welk gedrag zorgt ervoor dat iedereen zich welkom voelt in de klas? In deze les onderzoeken de leerlingen wat voor hun klas het antwoord is op deze twee vragen.
Opdracht:
In groepjes van vier bespreken de leerlingen wat ze belangrijk vinden in de omgang met hun klasgenoten. Ze maken een lijst van welk gedrag wel en niet past in de klas, en welke eigenschappen een fijne klasgenoot heeft. De uitkomsten worden klassikaal besproken, waarna de klas gezamenlijk 10 afspraken maken over hoe ze met elkaar omgaan.
Leerdoelen:
Bekijk les
Vapes zijn tegenwoordig overal te zien en lijken onschuldig of zelfs cool. Maar wat gebeurt er echt met je lichaam en gezondheid als je vapet?
Opdracht:
De leerlingen doen in groepen van vier een quiz over vapen aan de hand van de vragen in de PowerPoint.
Leerdoelen:
Deze les is gemaakt in samenwerking met Vapen #jouwkeuze
Bekijk les
Het stellen van een helder en meetbaar doel kan voor leerlingen lastig zijn. Daarom leren leerlingen in deze les een doel op te schrijven volgens de SMART-methode: Specifiek, Meetbaar, Aanwijsbaar, Realistisch en Tijdsgebonden.
Opdracht:
De leerlingen nemen 10 minuten de tijd om individueel een persoonlijk doel op te stellen, waarbij ze elke letter van SMART doornemen. Daarna bespreken ze in tweetallen elkaars doelen om te beoordelen of deze voldoen aan de SMART-criteria.
Leerdoelen:
Bekijk les
In deze les leren de leerlingen elkaar beter kennen door overeenkomsten met elkaar te zoeken. Op deze manier hebben ze wellicht een onderwerp of aanleiding om (vaker) met elkaar in gesprek te gaan.
Opdracht:
Leerlingen gaan in gesprek en zoeken zoveel mogelijk overeenkomsten tussen elkaar. Na 2 minuten wisselen ze van partner.
Leerdoelen:
Bekijk les
Dit is de derde les van de planreeks. Dit is de volledige reeks: Huiswerk noteren – Plannen in je agenda – Huiswerktijd inplannen – Leerwerk in stukken delen – Vakken afwisselen – Pomodoro methode – Prioriteren – Toetsstof noteren – Kracht van herhaling – Uitstelgedrag
De leerlingen leren om overzicht te creëren met een weekplanning. Door alle vaste momenten in je week alvast te markeren in je planning zie je in één oogopslag wanneer je tijd hebt voor huiswerk. Daarnaast krijgen ze tips hoe ze deze blokken van huiswerktijd vervolgens efficiënt indelen.
Opdracht:
De leerlingen maken individueel een weekplanning voor hun huiswerktijd.
Leerdoelen:
Bekijk les
Na een lange zomervakantie is het altijd even wennen aan de regels en verwachtingen van school. Wat moet je ook alweer meenemen, hoe laat ben je op school en hoe ga je met je klasgenoten en docenten om?
Opdracht:
De klas maakt drie mindmaps: hoe ga je voorbereid naar school, hoe ga je om met klasgenoten en wat zijn de schoolregels.
Leerdoelen:
Als jouw klas gebruik maakt van Mijn Planagenda®, kan de les ‘Praktische informatie‘ als aanvulling worden gebruikt op deze les.
Bekijk les
Een driehoeksgesprek is cruciaal om te begrijpen hoe het met een leerling gaat, zowel op school als thuis. De leerling staat centraal in dit gesprek, maar het kan lastig zijn om over jezelf te praten. Daarom bereidt de leerling zich in deze les voor op het driehoeksgesprek.
Opdracht:
De leerling beantwoordt vragen ter voorbereiding van het driehoeksgesprek.
Leerdoelen:
Bekijk les
Deze les gaat over het verschil tussen plagen en pesten. Plagen is grappig voor beide partijen en stopt als iemand het niet leuk vindt. Pesten is herhaald negatief gedrag, vaak door meerdere mensen tegen één persoon. Door dit verschil te begrijpen, worden leerlingen zich bewust van hun gedrag en draagt deze les bij aan een veilige en fijne schoolomgeving.
Opdracht:
In groepen van vier bespreken leerlingen verschillende scenario’s: wordt er hier gepest of geplaagd? Naderhand is er een klassikale bespreking over de bevindingen.
Extra werkvorm: zet de video stil op 0:42 en vraag de leerlingen of zij het verschil zien. Ga hier met elkaar over in gesprek alvorens je de rest van de video laat zien.
Leerdoelen:
Bekijk les
We weten allemaal dat we gezond moeten eten. Maar door invloeden vanuit onze omgeving en reclames voor ongezonde producten is de verleiding erg groot. Deze les gaat over het weerstaan van deze verleiding zodat leerlingen toch gezonde keuzes maken.
Opdracht:
Leerlingen werken in groepen van vier en doen alsof ze de regering zijn. Welke maatregelen zouden zij nemen om mensen minder te verleiden tot ongezonde keuzes? Dit doen ze aan de hand van een aantal vragen.
Leerdoelen:
Bekijk les
Je lichaam werkt hard en heeft voedingsstoffen nodig om goed te kunnen werken. De belangrijkste zijn koolhydraten, eiwitten, vetten, mineralen en vitamines. Deze stoffen zitten in voeding. Eet daarom gevarieerd en houd balans: niet te veel en niet te weinig. In deze les kijken de leerlingen hoe gezond ze eten en wat ze kunnen verbeteren aan de hand van de Schijf van Vijf.
Opdracht:
De leerlingen reflecteren individueel aan de hand van een document op hun eetpatroon. Krijgen ze genoeg van alle voedingsstoffen binnen? Eten ze te veel of juist te weinig? Daarna bespreken ze dit in groepen van vier.
Leerdoelen:
Bekijk les
De les heeft als doel om leerlingen bewust te maken van de valkuilen bij passief leren en kennis te laten maken met verschillende leerstrategieën. Door actief met de leerstof aan de slag te gaan, zoals het uitleggen aan anderen en het gebruiken van ezelsbruggetjes en visuele hulpmiddelen, kunnen zij de stof beter onthouden en begrijpen.
Opdracht:
Leerlingen ontvangen een document met diverse leerstrategieën en mogelijke valkuilen. Vervolgens gebruiken ze het werkblad om te reflecteren op hun eerdere toetsen en te beoordelen welke strategieën effectief waren en welke niet. Daarna stellen ze voor de komende toetsweek een gedetailleerd plan op per toets, waarin ze aangeven hoe ze de verschillende leerstrategieën kunnen toepassen om zich optimaal voor te bereiden.
Leerdoelen:
Bekijk les
Deze les gaat over het ontvangen van feedback, reflecteren en het ontwikkelen van een groeimindset. Leerlingen krijgen inzicht in het verschil tussen een vaste en groeimindset en leren hoe ze op een constructieve manier kunnen omgaan met de feedback die ze krijgen via Catwise.
Opdracht:
De leerlingen vullen hun eigen reflectie en stoplicht in via Catwise. Vervolgens bekijken ze hun feedbackrapport en bespreken ze dit met een klasgenoot, docent, mentor of thuis.
Leerdoelen:
Copyright © 2024 WellBased B.V. - Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden en privacyverklaring