Sorteren op
Lees meer
Leerlingen leren hun grenzen aan te geven aan de hand van de 1:2:1 methode. Hierbij hou je rekening met een ander en praat je hem of haar geen schuldgevoel aan.
Opdracht:
De leerlingen krijgen één of meer scenario’s (afhankelijk van hoeveel tijd je hebt) en bespreken in tweetallen hoe ze de 1:2:1 methode kunnen gebruiken om hun grenzen aan te geven.
Leerdoelen:
Lees meer
Iedereen roddelt, want we praten allemaal wel eens over iemand die niet bij het gesprek aanwezig is. Roddelen is menselijk, dus zeggen dat het niet mag heeft geen zin. In plaats daarvan is het belangrijk om te weten waarom we roddelen en hoe je kunt voorkomen dat je met jouw roddels anderen kwaad doet of kwetst. In de kern van het verhaal krijgen de leerlingen het volgende mee: vertel de waarheid en roddel alleen als je daarmee iemand kunt helpen.
Opdracht:
Omdat iedereen wel ervaring heeft met roddelen, gaan leerlingen klassikaal het gesprek aan over roddelen.
Leerdoelen:
Lees meer
Deze les laat leerlingen zien waarom het in sociale situaties belangrijk is om zelf te blijven nadenken. Vind ik dit normaal? Wil ik dit eigenlijk wel? Er wordt gekeken naar de positieve en negatieve kant van groepsdruk, een fenomeen waar je, zeker als jongere, veel mee te maken kunt krijgen.
Opdracht:
In groepen van vier bedenken leerlingen mogelijke reacties om onder groepsdruk uit te komen in voorgestelde situaties.
Leerdoelen:
Lees meer
Buitensluiten kan veel verdriet brengen bij leerlingen. Gelukkig wordt er niet altijd met slechte intentie iemand buiten gesloten en is er vaak wel een oplossing te vinden. Hoe kan je ervoor zorgen dat meer mensen zich welkom voelen in de klas en hoe kan je buitensluiten aankaarten als het dan toch gebeurt?
Opdracht:
In deze les bespreken leerlingen aan de hand van verschillende scenario’s hoe zij in die scenario’s buitensluiten zouden aankaarten, hoe het voorkomen kon worden en hoe zij zich in die situatie zouden voelen.
Leerdoelen:
Lees meer
Deze les gaat over het verschil tussen plagen en pesten. Plagen is grappig voor beide partijen en stopt als iemand het niet leuk vindt. Pesten is herhaald negatief gedrag, vaak door meerdere mensen tegen één persoon. Door dit verschil te begrijpen, worden leerlingen zich bewust van hun gedrag en draagt deze les bij aan een veilige en fijne schoolomgeving.
Opdracht:
In groepen van vier bespreken leerlingen verschillende scenario’s: wordt er hier gepest of geplaagd? Naderhand is er een klassikale bespreking over de bevindingen. Je zult waarschijnlijk vergelijkbare discussies krijgen tijdens de oefening. Kies zelf een aantal scenario’s die voor jouw klas het meest geschikt zijn. Het scenario ‘Klassenreisje’ is met opzet duidelijk een pesterij. Gebruik deze om met de klas een duidelijk beeld te schetsen van pestgedrag.
Extra werkvorm: zet de video stil op 0:42 en vraag de leerlingen of zij het verschil zien. Ga hier met elkaar over in gesprek alvorens je de rest van de video laat zien.
Leerdoelen:
Lees meer
Deze les is ontwikkeld na veel vraag naar een les over meidenvenijn. Echter noemen we het meeloopgedrag, omdat het woord meidenvenijn een verkeerde reactie kan oproepen uit de klas. Meidenvenijn is een heel specifiek geval van pesterij dat ontstaat door meeloopgedrag. Meidenvenijn zorgt voor een verstoorde dynamiek in de klas en kan een onveilige omgeving creëren voor leerlingen. In deze les leren de leerlingen over meeloopgedrag, hoe je deze specifieke vorm ervan kunt herkennen en krijgen de leerlingen tips hoe ze ermee om kunnen gaan.
Opdracht:
Aan het eind van de les schrijven leerlingen tips op om meeloopgedrag te voorkomen. Deze hangen ze vervolgens op in het lokaal.
Leerdoelen:
Lees meer
Groepsdruk maakt het lastig om wanneer iemand wordt gepest, iemand in de problemen zit of er een onveilige situatie, is toch melding te maken. Als je snitcht ben je niet loyaal aan je vrienden en als je het negeert kan het misschien wel fout aflopen. In deze les wordt het verschil tussen snitchen en melding maken uitgelegd en leren leerlingen hoe ze dit op een veilige wijze kunnen doen.
Opdracht:
Aan de hand van scenario’s gaan leerlingen bepalen of ze melding maken, het zelf oplossen of de situatie negeren. Op het teken gaan leerlingen staan in een hoek van de klas die staat voor een van deze opties. Hierna wordt er klassikaal besproken waarom leerlingen voor een bepaalde optie kiezen.
Leerdoelen:
Lestip: bekijk met de klas ook de videoclip Stukje van mij van Meau
Lees meer
Je maakt zoveel keuzes op een dag, maar welke zijn bewust en welke zijn onbewust? Tijdens deze les leren de leerlingen het verschil en oefenen ze met het herkennen van bewuste en onbewuste keuzes.
Opdracht:
Er wordt klassikaal besproken welke dagelijkse keuzes leerlingen bewust en onbewust maken. Bekijk de powerpoint onder ‘Voorbereiding’ voor voorbeelden van keuzes.
Leerdoelen:
Lees meer
We weten allemaal dat we gezond moeten eten. Maar door invloeden vanuit onze omgeving en reclames voor ongezonde producten is de verleiding erg groot. Deze les gaat over het weerstaan van deze verleiding zodat leerlingen toch gezonde keuzes maken.
Opdracht:
Leerlingen werken in groepen van vier en doen alsof ze de regering zijn. Welke maatregelen zouden zij nemen om mensen minder te verleiden tot ongezonde keuzes? Dit doen ze aan de hand van een aantal vragen.
Leerdoelen:
Deze les is gemaakt met hulp van Het Voedingscentrum
Lees meer
Een goede loopbaanbegeleiding helpt leerlingen bij het ontdekken van een passende toekomstige baan en bij het leren kennen van zichzelf. In deze les doen de leerlingen dat door zichzelf drie vragen te stellen: “Wie ben ik?” “Wat wil ik?” en “Wat kan ik?”. Deze les is een samenvatting van de lessen: Levenskeuzes, Kernwaarden #1, Kernwaarden #2, Jouw toekomstige baan en Jezelf leren kennen. Behandel eerst die lessen voordat de leerlingen deze les doen.
Opdracht:
De leerlingen bereiden zich voor op een sollicitatiegesprek voor hun droombaan door na te denken over de drie vragen: “Wie ben ik?”, “Wat wil ik?” en “Wat kan ik?”. Dit bespreken ze vervolgens in tweetallen.
Leerdoelen:
Lees meer
Wanneer je denkt dat je iets niet kunt, iets spannend vindt of als je de tijd niet neemt om iets te leren, is het belangrijk om het te durven doen.
Opdracht:
In deze les gaan leerlingen een eerste stap uitschrijven naar een doel waar ze tegenop zien. Denk aan een moeilijk vak halen, het kiezen van je vakkenpakket of beginnen met het leren van een nieuwe taal. Hierna bespreken ze dit met de klas.
Leerdoelen:
Lees meer
In en buiten school komen leerlingen allerlei situaties tegen die stress kunnen veroorzaken. Leerlingen leren wat stress is, hoe ze het bij zichzelf kunnen herkennen, hoe ze ermee om kunnen gaan en het effect van langdurige stress. Ze gaan na hoe zij zelf reageren op stress en wat ze kunnen doen om stress te verminderen.
Opdracht:
De leerlingen bedenken een korte en lange stresssituatie en hoe ze hierop zouden reageren. Ze schrijven wat de situatie zou zijn, wat de stress zou veroorzaken, hoe hun lichaam hierop zou reageren en hoe ze ermee om zouden gaan. Hierna delen ze dit klassikaal.
Leerdoelen:
Lees meer
Een driehoeksgesprek is cruciaal om te begrijpen hoe het met een leerling gaat, zowel op school als thuis. De leerling staat centraal in dit gesprek, maar het kan lastig zijn om over jezelf te praten. Daarom bereidt de leerling zich in deze les voor op het driehoeksgesprek.
Opdracht:
De leerling beantwoordt vragen ter voorbereiding van het driehoeksgesprek.
Leerdoelen:
Lees meer
Het stellen van een helder en meetbaar doel kan voor leerlingen lastig zijn. Daarom leren leerlingen in deze les een doel op te schrijven volgens de SMART-methode: Specifiek, Meetbaar, Aanwijsbaar, Realistisch en Tijdsgebonden.
Opdracht:
De leerlingen nemen 10 minuten de tijd om individueel een persoonlijk doel op te stellen, waarbij ze elke letter van SMART doornemen. Daarna bespreken ze in tweetallen elkaars doelen om te beoordelen of deze voldoen aan de SMART-criteria.
Leerdoelen:
Lees meer
De leerlingen leren om overzicht te creëren met een weekplanning. Door alle vaste momenten in je week alvast te markeren in je planning zie je in één oogopslag wanneer je tijd hebt voor huiswerk. Daarnaast krijgen ze tips hoe ze deze blokken van huiswerktijd vervolgens efficiënt indelen.
Opdracht:
De leerlingen maken individueel een weekplanning voor hun huiswerktijd.
Leerdoelen:
Lees meer
Paardenrace is een spel waarbij je even over de ongemakkelijkheid heen moet stappen. Door met zijn allen even gek te doen, stappen alle leerlingen ook een beetje uit hun comfortzone.
Opdracht:
Alle leerlingen staan in een kring en doen alsof ze paarden zijn. Ze beginnen met de ‘katalop’-handeling: je klapt in je handen en slaat vervolgens met je rechterhand op je rechterbeen en met je linkerhand op je linkerbeen waarna je weer in je handen klapt, enzovoort. Vervolgens geeft de spelleider verschillende aanwijzingen die de paarden moeten uitvoeren. De rol van spelleider kan tijdens het spel gewisseld worden.
Leerdoelen:
Lees meer
Iemand na doen kan ontzettend nuttig zijn. Door anderen te imiteren leren we nieuwe vaardigheden. Deze les is bedoeld om leerlingen een betere band met elkaar te laten opbouwen.
Opdracht:
Leerlingen staan in een kring. Er is één iemand op de gang (de rader), terwijl een leider wordt gekozen. Je kunt ook iemand aanwijzen, terwijl de rader zijn/haar ogen dicht doet. Alle leerlingen doen de leider na en de rader moet erachter komen wie de leider is. Het leukste is om dit te doen met muziek. Lachende leerlingen gegarandeerd!
Leerdoelen:
Copyright © 2024 WellBased B.V. - Alle rechten voorbehouden
20 minuten
klassikaal
Cyberpesten
Lees meer